Så var sagan slut



                      Så var sagan slut


Vi läser många sagor som har funnits för många år sedan, och de sagorna varierar enligt varje kultur och samhällsklass. Dessutom ser man, till exempel, att sluten på sagan ”Rödluvan” är olika från varje version från 1600 talet till vår tid.
Rödluvans saga har många betydelser för de personerna som har skapat den och de personer som läser den enligt varje tidsperiod. Och det är därför man börjar fundera över frågan: varför slutar sagan olika i olika versioner?

I boken Saga och Samhälle (1983) av Jack Zipes som handlar om variationerna mellan de olika versionerna för sagan Rödluvan, förklarade Zipes till oss att folksagan, som var en grund för sagan Rödluvan, slutar på ett annorlunda sätt från vår version. Där mötte Rödluvan en varulv som hade ätit upp Rödluvans mormor, varpå Rödluvan blev grundlurad att äta mormoderns kött och dricka hennes blod från varulven, men i slutet lyckas hon rädda sig och återkomma hem igen.

Zipes(1983) fortsätter att klargöra för oss att en seger för Rödluvan över varulvens död i slutet, reflekterar en period där de franska bönderna behövde uppfostra deras barn att vara starka och mogna tidigt samt att vara medvetna om det hårda livet, speciellt mellan 1400-och 1600- talet p.g.a. en stor tro på varulvar och den stora häxjakten.  

Vidare visar Zipes att Rödluvans slut i Charles Perraults version, var mer passande för överklassen och deras traditioner och moraliska attityder. Där står den snälla flickan i sagan mot sina misstag som lydde henne till att straffas med döden av vargen, utan en andra chans enligt skyldighetprincipen som kräver att man har en kontroll över ens naturliga insikter och även oskulden i livet under 1600 talet.
Slutet i Disneys filmatiseringar har följt Grimms versioner av Rödluvans slut, enligt Monica Dofs Sundin i avhandling Rödluvan i filmens tidsålder (2003) ur boken Sagans förtrollade värld, (s218)av Betteheim. Dessutom, tillägger Sundin att glädjen i att både Rödluvan och hennes mormor inte dog i sagan, samt en andra chans för Rödluvan, har lagt grunden för en logisk syn på människan. Målet i sagan enligt Sundin, har utvecklats, där Rödluvan lärde sig av sina misstag och fick den kunskapen som gör henne mer mogen med hjälp av mormoderns förmaning och jägarens makt.

Jag ser att förändringarna i Rödluvans slut genom tiden har grundat sig på en fundamental idé som krävs för att uppfostra barnen att göra dem medvetna om världen enligt två principer, den första är faran och den andra samhällsklasser och utvecklingsnivå.

Exempelvis, om vi tittar på faran i folksagans slut om Rödluvan, ser vi att faran i det bondska samhället vill varna deras barn för tron på varulvar och de stora häxjakterna. Dessutom måste barnen i folksagans slut stå emot faran för att segra i livets uppmaningar, medan i Charles Perraults version, kommer faran från Rödluvan själv som presenterar en naiv flicka som barnen inte måste känna igen sig i. 

Därtill, är förändreningarna i sagans slut ett märke för den mänskliga utvecklingen från Rödluvan i folksagor till vår tid, där uppfostringsmetod och de moraliska normerna var viktiga faktorer i versionernas slut. Till exempel: vi kan se att människors värde har blivet mer betydelsefulla i Grimms versioner, där döden blir svårare att uppnå, medan i Charles Perraults version sker döden för Rödluvan och sin mormor utan nåd.

Ett annat exempel som visar varför sagan slutar olika i olika versioner, är Disneys filmatiseringar som har följt Grimms versioner i Rödluvans slut, där budskapet blir modernare än de gamla versionerna. Grimms versioner hänvisar till att barnen måste göra fel i deras liv, eftersom det är denna metod som gör dem mogna i framtiden och kunniga att hantera livets uppmaningar med ett stort stöd av de vuxna.

Avslutningsvis, har vi fått en klar bild för skälen bakom de olika variationerna av Rödluvans slut, och vad som är jätteintressant för Rödluvan är att den troligtvis kommer att utvecklas på ett sätt där dess slut kommer att ta hänsyn till dagens problem. Till exempel homosexuellas rättigheter, terrorism, och även rasism. Dessutom kommer Rödluvan att fortsätta vara en oändlig saga för både barn och vuxna, eftersom barnen som deras moder har läst sagan till dem, har grunden för att läsa den igen, men med en ny syn på rätt-fels paradox. Där kommer moralens problem i framtiden att tas upp med hjälp av sagor och andra litterära verk.

Källförteckning:

1-      Zipes, Jack, 1984 (engelska originalutgåva 1983):Saga och samhälle. Översättning: Ingrid Mjöberg. Bromma: Mannerheim & Mannerheim.
2-      Dofs Sundin, Monica, 2003: Rödluvan i filmens tidsålder. Uppsala: Filmförlaget .c Monica Dofs Sundin och Filmförlaget.

Ahmad Hanash
2016-04-26

تعليقات

المشاركات الشائعة