Så var sagan slut
Så var sagan slut
Vi läser många sagor som har funnits för många år sedan, och de
sagorna varierar enligt varje kultur och samhällsklass. Dessutom ser man, till
exempel, att sluten på sagan ”Rödluvan” är olika från varje version från 1600
talet till vår tid.
Rödluvans saga har många betydelser för de personerna som har
skapat den och de personer som läser den enligt varje tidsperiod. Och det är
därför man börjar fundera över frågan: varför slutar sagan olika i olika
versioner?
I boken Saga och Samhälle
(1983) av Jack Zipes som handlar om variationerna mellan de olika versionerna
för sagan Rödluvan, förklarade Zipes till oss att folksagan, som var en grund
för sagan Rödluvan, slutar på ett annorlunda
sätt från vår version. Där mötte Rödluvan en varulv som hade ätit upp Rödluvans
mormor, varpå Rödluvan blev grundlurad att äta mormoderns kött och dricka
hennes blod från varulven, men i slutet lyckas hon rädda sig och återkomma hem
igen.
Zipes(1983) fortsätter att
klargöra för oss att en seger för Rödluvan över varulvens död i slutet,
reflekterar en period där de franska bönderna behövde uppfostra deras barn att
vara starka och mogna tidigt samt att vara medvetna om det hårda livet,
speciellt mellan 1400-och 1600- talet p.g.a. en stor tro på varulvar och den
stora häxjakten.
Vidare visar Zipes att
Rödluvans slut i Charles Perraults version, var mer passande för överklassen och
deras traditioner och moraliska attityder. Där står den snälla flickan i sagan
mot sina misstag som lydde henne till att straffas med döden av vargen, utan en
andra chans enligt skyldighetprincipen som kräver att man har en kontroll över ens
naturliga insikter
och även oskulden i livet under 1600 talet.
Slutet i Disneys filmatiseringar
har följt Grimms versioner av Rödluvans slut, enligt Monica Dofs Sundin i avhandling Rödluvan i
filmens tidsålder (2003) ur boken Sagans förtrollade värld, (s218)av
Betteheim. Dessutom, tillägger Sundin att
glädjen i att både Rödluvan och hennes mormor inte dog i sagan, samt en andra
chans för Rödluvan, har lagt grunden för en logisk syn på människan. Målet i
sagan enligt Sundin, har utvecklats, där Rödluvan lärde sig av sina misstag
och fick den kunskapen som gör henne mer mogen med hjälp av mormoderns förmaning och jägarens makt.
Jag ser
att förändringarna i Rödluvans slut genom tiden har grundat sig på en fundamental
idé som krävs för att uppfostra barnen att göra dem medvetna om världen enligt
två principer, den första är faran och den andra samhällsklasser och utvecklingsnivå.
Exempelvis,
om vi tittar på faran i folksagans slut om Rödluvan, ser vi att faran i det
bondska samhället vill varna deras barn för tron på varulvar och de stora häxjakterna. Dessutom måste barnen i folksagans slut stå emot faran för att segra i livets uppmaningar, medan i Charles Perraults version, kommer faran från Rödluvan själv som presenterar en
naiv flicka som barnen inte måste känna igen sig i.
Därtill,
är förändreningarna i sagans slut ett märke för den mänskliga utvecklingen från
Rödluvan i folksagor till vår tid, där uppfostringsmetod och de moraliska normerna
var viktiga faktorer i versionernas slut. Till exempel: vi kan se att människors
värde har blivet mer betydelsefulla i Grimms
versioner, där döden blir svårare att uppnå, medan i Charles Perraults version
sker döden för Rödluvan och sin mormor utan nåd.
Ett annat exempel som visar varför
sagan slutar olika i olika versioner, är Disneys
filmatiseringar som har följt Grimms versioner i Rödluvans slut, där budskapet
blir modernare än de gamla versionerna. Grimms versioner hänvisar till att
barnen måste göra fel i deras liv, eftersom det är denna metod som gör dem
mogna i framtiden och kunniga att hantera livets uppmaningar med ett stort stöd
av de vuxna.
Avslutningsvis, har vi fått en klar bild för skälen bakom
de olika variationerna av Rödluvans slut, och vad som är jätteintressant för
Rödluvan är att den troligtvis kommer att utvecklas på ett sätt där dess slut kommer
att ta hänsyn till dagens problem. Till exempel homosexuellas rättigheter, terrorism,
och även rasism. Dessutom kommer Rödluvan att fortsätta vara en oändlig saga
för både barn och vuxna, eftersom barnen som deras moder har läst sagan till
dem, har grunden för att läsa den igen, men med en ny syn på rätt-fels paradox.
Där kommer moralens problem i framtiden att tas upp med
hjälp av sagor och andra litterära verk.
Källförteckning:
1-
Zipes, Jack, 1984 (engelska
originalutgåva 1983):Saga och samhälle. Översättning: Ingrid Mjöberg.
Bromma: Mannerheim & Mannerheim.
2-
Dofs Sundin, Monica, 2003: Rödluvan
i filmens tidsålder. Uppsala: Filmförlaget .c Monica Dofs Sundin och
Filmförlaget.
Ahmad Hanash
2016-04-26



تعليقات
إرسال تعليق