Talanalys (Alice Bah talar på nationaldagen)
Talanalys (Alice Bah talar på nationaldagen)
Syfte: Alice Bah talade som en privat person i en viktig dag (Sveriges nationella dag) (Skansen/Stockholm, 6 juni 2000) för att visa sina känslor för Sverige, och att ha en möjlighet att presentera Sverige som ett fritt land, samt att påminna oss på Sveriges utveckling genom de senaste 30, 40 åren.
Budskap:
Vi ser i Bahs tal, att hon vill visa oss och hela värden ett Sverige som moderniserar sig, när det gäller det svenska samhället, och relationerna mellan svenskarna som har olika etiska och ursprungliga bakgrunder.
Ett jätterevolutionärt begrepp ”kärleken till Sverige” är den nya skalan, som kan användas för att definiera Sveriges nya identitet, ansåg Bah från början av talet, där förklarade hon detta till oss genom att uttrycka: ”Men Kärleken till Sverige spred sig även bland folk som inte var födda här men som nu flyttade hit”
Sverige enligt Alices tal, behöver mer samarbeta mellan svenskar för att göra deras liv mer demokratiska och fria, framför de som vill återfå regler och fördomar från en tid där människa rättigheter var en synd.
Talets disposition och delar
Alice Bah använde en enkel
berättelses disposition där var publiken
naturligtvis uppmärksamma enligt följande ordning:
I försatta delen började Inledningen klassiskt med att visa Bahs respekt
och hälsning till de högsta personerna samt de vanliga personer i publiken med
en ordning som börjar med den kungliga familjen och de andra viktiga
medföljarna.
Sedan ville hon att påminna publiken på Sveriges historia som hade brist med variationer
och jämställhet i samhället, till exempel rättigheter mellan kvinnor och män,
dessutom fortsatte talaren med att ge oss några figurer om svenskar ”som inte passade in i folkhemmet” för att klargöra för lyssnaren, att
problemet med diskrimineringen har röter i Sveriges historia, till exempel
homosexualitet, eller felaktiga bilder om utländska.
Talarens
övergång till den andra delen höjde spänning i talet där började orden vara mer
intressanta när Bah började visa de förändringarna i landet med bättre status
för kvinnor och en starkare sammanläggning mellan massor av kulturer och
traditioner i Sverige, till exempel en levande figur i publiken var drottningen
Silvia, ansåg Bah stolt i talet.
Övergången
till den tredje delen var ett alarm som har vaknat lyssnaren i talet,
eftersom publiken började känna sig osäkra på framtiden med en varning att vår
Sverige som vi har nu, kan vara hotad av de som är mot demokratin eller ett
kulturella Sverige.
Sluten
var en bekräftelse för publiken att Sverige behöver mer skydd och jobb i riktning för
ett balanserat och hållbart samhälle där alla kan leva och göra vad de vill men
under landets lag, avslutade Bah talet.
Språket och Stil:
Språket var välstrukturerad för talet där man kan se att i allmänhet försökte talaren att hålla ett formellt språk framför publiken, till exempel när Bah började med:
”Eders majestäter,
Ers kungliga högheter,
Fru talman,
Ers Excellenser,
Mina damer och Herrar”
Vi kan dessutom se att Bah inte
vill ha ett grovt tal i en dag där borde alla vara glada, och därför försökte
hon, att mjuka talet med olika retoriska figurer liksom ”Patos” som var
dominerande i hela talet, till exempel när vi ser, att talaren använder en liknelse,
där är förhållandet mellan Sverige och svenskarna en kärlekshistoria.
I andra hand var övertagningen ett
planerat sätt i talet, eftersom vi också uppfattade dem koder som är fyllt av
metoden ”Logos” med många symboler för det nya Sverige, till exempel när Bah framställde
Stockholms moské och homosexualitets frihet som ett faktum för vår utveckling i
vårt samhälle.
En annan metod i Bahs tal för
att göra talet roligt var, att rimma några meningar med en komedisk påminnelse
på Sveriges tid innan 30,40 år till exempel:” Det
var ordning och reda och melodikrysset på lördag”
och det gjorde talet mer mjukare och lätt att förstå i ett ämne som är
komplicerad.
Framförande:
Bahs
traditionella småländska klänning var ett riktigt hjälpmedel som förde talets
brev (som handlar om vad koncepten för att vara svensk betyder), till publiken
från den första gången
Bah stod framför tittarna
i Skansen.
Kroppsspråket
och rösten i talet var också ett annat sätt för att ge Bahs retoriska förmåga
mer kontinuerlig effekt på publiken, till exempel
när Bahs beskrev kvinnor som började leta efter deras rättigheter ”I samma veva tröttnade mor på att bara vara rar. Hon ville vara
med och ro båten”
höjde hon röstvolym på ett alvarligt sätt, där reflekterade ansiktet och den
gripande handen som var i luften, en viktig drivkraft för kvinnorna i Sverige.
Sammanfattning:
Talet var absolut
rörande för många som tro på demokrati, dessutom visade det ett självklart
meddelande för de som är mot förändreningarna ”Att Sverige är för alla”
Stil och språket var
jättespännande med en fyllning av liknelser och värdeladdad ”Kärleken till Sverige” ord som rörde många av lyssnaren.
Det var bra för oss,
som hade kommit nyligen till Sverige att höra sådant tal, eftersom de positiva
meningarna från Bahs hjärta kan uppmuntra många som vill börja ett nytt liv i
Sverige.
تعليقات
إرسال تعليق