Romananalys ”Jenny”



                               Romananalys ”Jenny”

 



Genre

Den texten är en roman eftersom den är en lång historia (mer än en novell) som har många av språkliga verktyg, där skrivs romanen för att reflektera en realistisk biografi.

Titel

Jenny är en titel som kan reflektera först enkelhet och ömhet om en berättelse där en flicka, kvinna, eller en kär man skriver för sin kärlek, men efter att läsa romanen blir man chockerad att Jenny inte är en kärlekshistoria. Jenny är en hemsk historia som kan eller kunde röra oss eller våra barn i verkligheten.

Romans Fabel

En man fick ett brev av hans nära skolklasskompis, där beskrev hon till honom en händelse: Att hon hade våldtagits av deras egna klasskamrater innan tjugofem år, när inte han var med henne i grundskolans slutfest. Därför bestämde han sig att resa tillbaka till sin gamla by och andra städer och träffa de gamla kamrater och försöka veta vad som har hänt exakt med hans vän den där dagen, samt vem är som hade gjort sin kompis gravid. I slutet lyckades han delvis med sitt uppdrag, där visste han att flera av sina egna kamrater var inblandade och därför är det svårt att veta vem som hade gjort sin kompis gravid. Därtill har han träffat sin kompis efter flera år av brevväxling mellan dem.

Personskildring

Juha Lindström är en huvudperson i berättelsen eftersom han var en berättare i novellen samt hans roll som ett motstånd mot hans gamla kamrater som gjorde en skamfull aktion med deras kompis Jenny.
Jenny är den mindre viktig huvudperson eftersom hon var ett offer som hela romanen handlar om och en person som har kopplat alla de elaka skolklasskamrater till en skam som kommer att leva för alltid i deras drömmar.  
Juha och Jenny är dynamiska karaktärer som förändrade varje dag i händelsen eftersom livets uppmaningar tvingade de både att resa sig upp och gå trots all de sorgerna som de fick. Dessutom är Juha och Jenny runda karaktärer som är snälla och roliga och fina men också hatar och ångrar sig eftersom personerna i deras by fördomar dem. Till exempel genom att kalla dem för [1]” Bög-Juha och Äckel-Jenny. Två könlösa cp-skadade jävla missfoster”
Därför deras relation med varandra var jättestark eftersom de hade blivit trötta på att försöka vara med de andra i byn. Och här påpekade författaren [2]”Nu Har de slutat försöka. Nu har de varandra. Utan honom har hon ingen”
Charlotte den tuffa, den fina och den nyckfulla tjejen, är en biperson som var på det högsta stället i rangordningen i Jennys skolklass där vill alla killar att vara med henne. Dessutom hon var elaka hela tiden med Jenny och hon är som lurade Jenny för att dricka alkohol i den där sista fredagskvällen före skolavslutningen. 
Stefan, Roy, Lennart och Erik med flinet är platta och statistiska bikaraktärer eftersom de aldrig har förändrat mot Juha och Jenny. De är fortfarande elaka och ånger ingenting från deras barndoms. [3]Dessutom beskrev författaren deras personligheter på den dag när de hade våldtagit Jenny som lejon som tuggar och sväller Jennys kropp där Erik med flinet var ett svagare lejon som väntade sin tur ett gömme.
 Deras relation med varandra visar att de ju är kompisar men efter den där sista fredagskvällen före skolavslutningen ser man att deras relation var falsk och har ingen framtid tillsammans eftersom alla var trötta på rangordningen som det var i skolan.

Miljöskildring

Händelser händer på olika platser: Jennys by som är nära Stockholm ”Sävbyholm” Helsingborg och Karlstad där träffade Juha Stefan i hans smutsig, och äcklig lägenhet. [4]För Stefan det är var vanliga folk bor men för Juha det var en fyllons lägenhet och därför ser vi att miljön i texten är en reflektion till karaktärernas psykologiska uppbyggnad. Dessutom Sävbyholm var karaktärerna paradis i barndomen mitten i en landsbygd som representerar oskulden som alla barnen har men kan aldrig bevaras.

Handling och Tid

Berättelsen utspelar sig under tjugofem år enligt författaren som skrev [5]”Kom bara ihåg att vi ingenting kan göra för att ingripa. Det som sker har redan skett. Det skedde för länge sen. Det var då som vi hade ett val. Nu har vi ingenting” där vill han att vara tydlig med oss att vi inte kan begränsa tiden på vad vi kommer att läsa, eftersom de händelserna som hade hänt är p.g.a. den tiden som gick förbi och som ingen kan förändra dess väg.
Man observerar att handlingen utspelar sig i en kronologisk väg från början sedan till mitten sedan till slutet. Där börjar romanen med att huvudpersonen skrev ett brev till sin vän som förklara hur hans resa för sanningen gick till med deras kamrater, där sluter romanen med att de två nära kompisar träffar varandra.
Vi ser också att författaren som var den allvetande berättaren skapade flera pauser som bredda övergångställen i handlingens väg för att förklara och adderar nya fakta om de personerna i romanen, samt att förklara viktiga händelser ur karaktärernas barndom. [6]Till exempel författaren Jonas Gardell avslöjade till oss vem som gjorde flickan gravid medan den våldtagna flickan och hennes kära vän kommer aldrig att veta. Och vi kan se ett handlingsuppehåll ur texten [7]”Nu gör vi ett kort uppehåll i texten för att titta närmare

Handlingen drivs framåt med hjälp av dialogen i texten samt handlingens återblickar som är ett sätt för att göra oss mer intresserade och i behov av en andra chans för karaktärerna, där en bra och oväntat hjälte kommer att hindra tragedin i romanen mellan de som är inblandad i berättelsens konflikt. [8]Till exempel när Juha var hos Roy i Sävbyholm, för att veta mer om Jennys vårdtagare, fick läsaren en känsla att Roy som vara jättenära från Juha hade gjort någonting för Jenny den där kvällen. Men författaren återberätta som allvetaren att Roy den där kvällen var med och såg Jenny utan att skydda henne. [9]I alla fall vi redan visste från författaren Gardell att ingen kan skydda den våldtagna flickan från hennes öde. Och därför vi har blivit som en läkare som vill att rädda en patient som är redan utan puls.  
Konflikten i romanen var mellan Juha, Jenny och andra kamrater i grundskolan eftersom rangordningen mellan barnen bestämmer de som är annorlunda och kan aldrig vara lik andra elever i klassrummet. Dessutom en inre konflikt skapas i Juhas, Jennys personligheter, där de som var ansvariga att alla var elaka och otrevliga med dem i skolan [10]Till exempel när författaren skrev om hur Jenny tänkte att skälen för att andra hatar henne ”Vad var hennes brott?” ”[---] Hennes lukt, Hennes fula skratt” [11]Dessutom tror hon att det är naturligt att rangordningen bestämde hennes roll som mobbad. Och därför ser vi att romans tema är: En barndom är inte alltid ett lyckligt minne.

Berättelsens motiv

Berättelsen bygger upp ett motiv som är baserat på att öden kan aldrig förändras. Men alla hinder som kommer att stå mot en eller även krossa en måste vara ett hjälpmedel för att fortsätta framåt. Då ges berättelsen motiv som: livet gå vidare oavsett med eller utan de som lider.

Berättarperspektiv

Jonas Gardells synvinkel redovisar till oss en händelse där kan vi aldrig stoppa den eftersom mobbning problemet är rotades för många år sedan i samhället och var bakom Jennys misshandel och andra som är lika med Jenny. Dessutom de som är annorlunda och hade varit i en sådan händelse som Jenny måste resa upp och gå eftersom det ju är ett motstånd som måste göras. Där de mobbade och misshandlade personerna blir starka igen och har ett nytt tillfälle att skydda varandra på samma sätt som Juha och Jenny.

Uppbyggnad  

Indelning började med återblickar från karaktärernas minne och fortsätter att höja spänningen genom att koppla de händelserna med deras resultat i dagenstid. Till exempel när författaren skrev att Jenny försökte att vara med dem andra i hennes klassrum, men efter deras mobbning blev hon en annan person som klädde sig i svart hela tiden.
Författaren placerade vändpunkten där läsaren ser hur Juha avslöjade att hans kamrater våldtog Jenny utan en ånger. Slutet var skapas där är berättelsens händelser faktisk meningslös för huvudpersonerna eftersom de avslöjade till oss att sanningen inte kommer att förändra dem men istället vill de att resa upp och fortsätta med att bära deras sorg och nya personligheter tillsammans.

Språk och stil

Dialogen i romanen är nära för tonåringar, där var vardagliga (Mödis, Fyllo, Ragga) och engelska [12](Shit happens!) [13](School’s out for summer!)ord mellan karaktärerna passande och reflekterande för den åldern som karaktärerna hade i barndomen.
Språket var fylld av litterära verktyg som gjorde texten mer levande utan en tråkig och kontinuerlig läsning som kan göra oss ointresserade i berättelsen. Till exempel [14]En allusion, där hänvisade författaren till två viktiga figurer Abraham och hans barn Isak, för att jämföra hur Jenny också behövde en hjälp av en ängel. Dessutom att [15]citera från bibeln Psaltarens 82:a psalm bidrar till en kompromiss mellan dagensspråk och de gamla texterna. Där kan man fortfarande använda dem.
Att sluta texten med en diktslut [16]”Tro mig när jag säger. Skammen var aldrig din var jätterörande för läsaren eftersom författaren har understrukit på romanens huvudidé genom det bästa språkliga sättet ”lyrik” samt de metaforerna i texten till exempel när författaren skrev [17]”Du är en kirurg, och badrummet var din operationssal” som ett märke om Jennys sätt med att handla sorgen, där skrubbade hon sina händer flera gånger i badrummet.
  
   



[1] Jenny, Jenny, ScanBook AB, Falun 2006-sida 24
[2] Jenny, sida 24
[3] Jenny, sida 96
[4] Jenny, sida75
[5]Jenny, sida 55
[6] Jenny, sida 169
[7] Jenny, sida 67
[8] Jenny, sida132 & 136
[9] Jenny sida55
[10] Jenny. Sida 68
[11] Jenny. Sida 68
[12] Jenny, sida 100
[13]Jenny, sida 18
[14]Jenny, sida104
[15] Jenny sida 31
[16] Jenny sida 175
[17] Jenny sida 89

تعليقات

المشاركات الشائعة