Romananalys ”Jenny”
Romananalys ”Jenny”
Genre
Den texten är en roman eftersom den är en lång historia (mer
än en novell) som har många av språkliga verktyg, där skrivs romanen för att
reflektera en realistisk biografi.
Titel
Jenny är en titel som kan reflektera först enkelhet och
ömhet om en berättelse där en flicka, kvinna, eller en kär man skriver för sin
kärlek, men efter att läsa romanen blir man chockerad att Jenny inte är en
kärlekshistoria. Jenny är en hemsk historia som kan eller kunde röra oss eller
våra barn i verkligheten.
Romans Fabel
En man fick ett brev av hans nära skolklasskompis, där
beskrev hon till honom en händelse: Att hon hade våldtagits av deras egna
klasskamrater innan tjugofem år, när inte han var med henne i grundskolans
slutfest. Därför bestämde han sig att resa tillbaka till sin gamla by och andra
städer och träffa de gamla kamrater och försöka veta vad som har hänt exakt med
hans vän den där dagen, samt vem är som hade gjort sin kompis gravid. I slutet
lyckades han delvis med sitt uppdrag, där visste han att flera av sina egna
kamrater var inblandade och därför är det svårt att veta vem som hade gjort sin
kompis gravid. Därtill har han träffat sin kompis efter flera år av brevväxling mellan dem.
Personskildring
Juha Lindström är
en huvudperson i berättelsen
eftersom han var en berättare i novellen samt hans roll som ett motstånd mot
hans gamla kamrater som gjorde en
skamfull aktion med deras kompis Jenny.
Jenny är den mindre
viktig huvudperson eftersom
hon var ett offer som hela romanen handlar om och en person som har kopplat
alla de elaka skolklasskamrater till en skam som kommer att leva för alltid i
deras drömmar.
Juha och Jenny är
dynamiska karaktärer som
förändrade varje dag i händelsen eftersom livets uppmaningar tvingade de både
att resa sig upp och gå trots all de sorgerna som de fick. Dessutom är Juha och
Jenny runda karaktärer som är snälla och roliga och fina men också hatar och
ångrar sig eftersom personerna i deras by fördomar dem. Till exempel genom att
kalla dem för [1]”
Bög-Juha och Äckel-Jenny. Två könlösa cp-skadade jävla missfoster”
Därför deras relation
med varandra var jättestark eftersom de hade blivit trötta på att försöka vara
med de andra i byn. Och här påpekade författaren [2]”Nu
Har de slutat försöka. Nu har de varandra. Utan honom har hon ingen”
Charlotte den
tuffa, den fina och den nyckfulla tjejen, är en biperson som var på det högsta stället i rangordningen i Jennys
skolklass där vill alla killar att vara med henne. Dessutom hon var elaka hela
tiden med Jenny och hon är som lurade Jenny för att dricka alkohol i den där
sista fredagskvällen före skolavslutningen.
Stefan, Roy, Lennart
och Erik med flinet är platta och statistiska bikaraktärer eftersom de aldrig
har förändrat mot Juha och Jenny. De är fortfarande elaka och ånger ingenting
från deras barndoms. [3]Dessutom
beskrev författaren deras personligheter på den dag när de hade våldtagit Jenny
som lejon som tuggar och sväller Jennys kropp där Erik med flinet var ett
svagare lejon som väntade sin tur ett gömme.
Deras relation med varandra visar att de ju är
kompisar men efter den där sista fredagskvällen före skolavslutningen ser man
att deras relation var falsk och har ingen framtid tillsammans eftersom alla
var trötta på rangordningen som det var i skolan.
Miljöskildring
Händelser händer på
olika platser: Jennys by som är nära Stockholm ”Sävbyholm” Helsingborg och
Karlstad där träffade Juha Stefan i hans smutsig, och äcklig lägenhet. [4]För Stefan det är
var vanliga folk bor men för Juha det var en fyllons lägenhet och därför ser vi
att miljön i texten är en reflektion till karaktärernas psykologiska
uppbyggnad. Dessutom Sävbyholm var karaktärerna paradis i barndomen mitten i en
landsbygd som representerar oskulden som alla barnen har men kan aldrig
bevaras.
Handling och Tid
Berättelsen
utspelar sig under tjugofem år
enligt författaren som skrev [5]”Kom
bara ihåg att vi ingenting kan göra för att ingripa. Det som sker har redan
skett. Det skedde för länge sen. Det var då som vi hade ett val. Nu har vi
ingenting” där vill han att vara tydlig med oss att vi inte kan begränsa
tiden på vad vi kommer att läsa, eftersom de händelserna som hade hänt är
p.g.a. den tiden som gick förbi och som ingen kan förändra dess väg.
Man observerar att
handlingen utspelar sig i en kronologisk väg från början sedan till mitten sedan till slutet. Där börjar romanen
med att huvudpersonen skrev ett brev till sin vän som förklara hur hans resa
för sanningen gick till med deras kamrater, där sluter romanen med att de två
nära kompisar träffar varandra.
Vi ser också att
författaren som var den allvetande berättaren skapade flera pauser som bredda
övergångställen i handlingens väg för att förklara och adderar nya fakta om de
personerna i romanen, samt att förklara viktiga händelser ur karaktärernas
barndom. [6]Till exempel
författaren Jonas Gardell avslöjade till oss vem som gjorde flickan gravid
medan den våldtagna flickan och hennes kära vän kommer aldrig att veta. Och vi
kan se ett handlingsuppehåll ur texten [7]”Nu
gör vi ett kort uppehåll i texten för att titta närmare”
Handlingen drivs
framåt med hjälp av dialogen i
texten samt handlingens återblickar som är ett sätt för att göra oss mer
intresserade och i behov av en andra chans för karaktärerna, där en bra och
oväntat hjälte kommer att hindra tragedin i romanen mellan de som är inblandad
i berättelsens konflikt. [8]Till
exempel när Juha var hos Roy i Sävbyholm, för att veta mer om Jennys vårdtagare,
fick läsaren en känsla att Roy som vara jättenära från Juha hade gjort
någonting för Jenny den där kvällen. Men författaren återberätta som allvetaren
att Roy den där kvällen var med och såg Jenny utan att skydda henne. [9]I alla fall vi redan
visste från författaren Gardell att ingen kan skydda den våldtagna flickan från
hennes öde. Och därför vi har blivit som en läkare som vill att rädda en
patient som är redan utan puls.
Konflikten i
romanen var mellan Juha, Jenny
och andra kamrater i grundskolan eftersom rangordningen mellan barnen bestämmer
de som är annorlunda och kan aldrig vara lik andra elever i klassrummet.
Dessutom en inre konflikt skapas i Juhas, Jennys personligheter, där de som var
ansvariga att alla var elaka och otrevliga med dem i skolan [10]Till
exempel när författaren skrev om hur Jenny tänkte att skälen för att andra
hatar henne ”Vad var hennes brott?” ”[---] Hennes lukt, Hennes fula skratt” [11]Dessutom tror hon
att det är naturligt att rangordningen bestämde hennes roll som mobbad. Och därför
ser vi att romans tema är: En barndom är inte alltid ett lyckligt minne.
Berättelsens motiv
Berättelsen bygger upp
ett motiv som är baserat på att öden kan aldrig förändras. Men alla hinder som
kommer att stå mot en eller även krossa en måste vara ett hjälpmedel för att
fortsätta framåt. Då ges berättelsen motiv som: livet gå vidare oavsett med
eller utan de som lider.
Berättarperspektiv
Jonas Gardells synvinkel
redovisar till oss en händelse där kan vi aldrig stoppa den eftersom mobbning
problemet är rotades för många år sedan i samhället och var bakom Jennys
misshandel och andra som är lika med Jenny. Dessutom de som är annorlunda och
hade varit i en sådan händelse som Jenny måste resa upp och gå eftersom det ju
är ett motstånd som måste göras. Där de mobbade och misshandlade personerna blir
starka igen och har ett nytt tillfälle att skydda varandra på samma sätt som
Juha och Jenny.
Uppbyggnad
Indelning började med återblickar från karaktärernas
minne och fortsätter att höja spänningen genom att koppla de händelserna med
deras resultat i dagenstid. Till exempel när författaren skrev att Jenny
försökte att vara med dem andra i hennes klassrum, men efter deras mobbning
blev hon en annan person som klädde sig i svart hela tiden.
Författaren placerade vändpunkten där läsaren ser hur
Juha avslöjade att hans kamrater våldtog Jenny utan en ånger. Slutet var skapas
där är berättelsens händelser faktisk meningslös för huvudpersonerna eftersom
de avslöjade till oss att sanningen inte kommer att förändra dem men istället
vill de att resa upp och fortsätta med att bära deras sorg och nya
personligheter tillsammans.
Språk och stil
Dialogen i romanen är
nära för tonåringar, där var vardagliga (Mödis, Fyllo, Ragga) och engelska [12](Shit happens!) [13](School’s out for
summer!)ord mellan karaktärerna passande och reflekterande för den åldern som
karaktärerna hade i barndomen.
Språket var fylld av litterära verktyg som gjorde
texten mer levande utan en tråkig och kontinuerlig läsning som kan göra oss
ointresserade i berättelsen. Till exempel [14]En
allusion, där hänvisade författaren till två viktiga
figurer Abraham och hans barn Isak, för att jämföra hur Jenny också behövde en
hjälp av en ängel. Dessutom att [15]citera från bibeln Psaltarens 82:a psalm bidrar till en kompromiss
mellan dagensspråk och de gamla texterna. Där kan man fortfarande använda dem.
Att sluta texten med en diktslut [16]”Tro mig när jag säger. Skammen var aldrig din var
jätterörande för läsaren eftersom författaren har understrukit på romanens
huvudidé genom det bästa språkliga sättet ”lyrik” samt de metaforerna i texten
till exempel när författaren skrev [17]”Du är en kirurg, och badrummet var din operationssal”
som ett märke om Jennys sätt med att handla sorgen, där skrubbade hon sina
händer flera gånger i badrummet.
[1]
Jenny, Jenny, ScanBook AB, Falun 2006-sida
24
[2]
Jenny, sida 24
[3]
Jenny, sida 96
[4]
Jenny, sida75
[5]Jenny, sida 55
[6]
Jenny, sida 169
[7]
Jenny, sida 67
[8]
Jenny, sida132 & 136
[9]
Jenny sida55
[10]
Jenny. Sida 68
[11]
Jenny. Sida 68
[12]
Jenny, sida 100
[13]Jenny,
sida 18
[14]Jenny,
sida104
[15]
Jenny sida 31
[16]
Jenny sida 175
[17]
Jenny sida 89


تعليقات
إرسال تعليق