MRS GANAPATHYS BLYGSAMMA TRIUMFS ANALYS och Far och jag samt VÄSKHÅLLARENS ANALYS
MRS GANAPATHYS BLYGSAMMA TRIUMFS ANALYS
Berättelsens delar
Inledningen var direkt i handlingen såsom varje klassik
novell, men det finns nånting speciellt i den här inledningen och det är vad
man kan kalla för (en informativ låda) som innehåller vilket dilemma novellen
handlar om samt vilka historiska och traditionella bakgrunder har
huvudkaraktärerna.
Spänningen stegrade sakta från den första gången vi visste att
Anjalie är motståndare framför hennes familjs åsikter om hur den framgångsrikta
kvinnan ser ut i India till och med varje möte mellan Anjalie och hennes
krets.
Höjdpunkten är en chans för en ny uppgörelse mellan
både Mrs Ganapathy och Anjalie med Anbus äldre son som letar efter en indisk
kvinna som är inte lik de andra typiska kvinnorna, utan en indisk kvinna som
har både västerländskt utseende
och attityder.
Slutet var oväntat, "Du förstår...min dotter är inte intresserad av att gifta
sig!" (Manjula Padmanabhan-Mrs Ganapathys Blygsamma Triumf, s123)
påpekade Mrs Ganapathy stolt över hennes
dotter med en känsla ur Mrs Ganapathy att hennes dotter inte är till salu.
Handling
Novellen handlar om den komplexa variationen mellan västern länder och India till exempel kläder, skönhet , moral,
dessutom har författaren fokuserat på hur äktenskapets process fungerar i India
och vilka negativa och positiva effekter av det här sättet som flesta av
personer i India följer, liksom män eller kvinnor behöver mycket pengar för att
gifta sig, bra sammanhållning i familj etc...
Berättelsen förs framåt med
hjälp av den underhållande kopplingen mellan händelsers bakgrund och
dialogen, och man måste inte glömma att berättelsen ges i tredje person och det
hjälpte också texten att ha ett perfekt sammanhang.
Personer
Huvudpersoner i den här novellen är absolut Ganabthy och Anajlie eftersom Manjula
Padmanabhan har delat novellens syfte mellan modern och hennes dotter.
Modern som var utomlands med en bra utbildning samt ett lugn läge med
varje irriterade upplevelser med Anajlie eller hennes omkring, dessutom
presenterar hon de stenhårda traditionella och religiösa övertygelserna.
Dottern har ett civilkurage mot hennes verklighet, enligt indiska
kriterium hon hade ingen skönhet till
exempel hon behöver ett par glasögon för att se, men i iallafall var hon rolig
och begåvad med ett melerat utseende mellan östra världen och västra
världen.
Författarern har inte visat upp dotterns namn till slutet av novellen
och det här sättet kan ha många betydelser,
till exempel att Ganabath hade en dålig relation med Anajlie eller för
att karakterisera henne från de andra kvinnorna i novellen.
Miljö och Tid
Händelser utspelar sig i slutet av december där vädret är kallt i östra syds India "Madras". Ett väl
byggt traditionellt indiskt hus har Mrs Ganabathy bott i med hennes man och det
var klart för läsaren att Ganabathys familj var rika personer, till exempel har
de ett hus med två nivåer, de hade kökspojkar, en varenda som vette ut mot trädgården.
Den andra platsen var i berömda
saributiken där det var en plats för prat om de giftasvuxna och bröllopsmottagning
och det var innan några dagar från bröllopsmottagningstid .
Den sista platsen var bröllopsmottagningen och det började på en dag på
eftermiddagen i slutet av December och en stämning av tävlan dominerade med en
upphetsning och fina kläder samt ett hög ljud av högklackade sandaletter.
Händelserna slutar från den punkten de har börjat från i Ganapathys hus
och det var den första dagen av det nya året och här ser vi att författarens
plan var att visa oss optimistiska hoppningar när hon sa " de satte i
salongen där dörrar och fönster står
vidöppna för att släppa in det nya året"(Manjula Padmanabhan-Mrs Ganapathys
Blygsamma Triumf, s122).
Språket
Texten var en översättning från engelska och det gav oss ett tvivel
att det finns absolut en variation mellan författaren som har velat för ordförråd på engelska och vad
Boel Unnerstad tänkte använda på svenska.
Texten har mång metaforer liksom en skrivning om Anjalies håre "hon
såg ut som en igelkott" (Manjula Padmanabhan, Mrs Ganapathys Blygsamma
Triumf, s113) eller när Ganabathy
hade hört ett hårt ord mot hennes yngste dotter " orden skära som glas i
ådorna" förresten, språket var formellt i en stor del till exempel
diskvalificerad, medförande, idealiska, metodisk.
Användning av skiljetecken var mycket tydlig och meningsfull och det gör
mycket för textens sammanhang till exempel tankstreck i den här meningen
"men det allra värsta - det som var värre än det kyffiga rummet" gav
oss en paus för något oväntat.
Budskap och Läsupplevelse
Budskapet i novellen är mycket välgjort där man kan förstora
detta med en känslig upplevelse att mödrar kommer aldrig att stå mot vad deras
barn vill bli eller ha, men i andra hand de försöker förhindra deras barn från
att bli mobbad eller inte accepterad samhället.
Hur regerade vi som en läsare på den här novellen ? För min del var det som
att författare pratar om nånting jag väl vet och har en gigantisk effekt på min
personlighet eftersom alla östra länder har likdana traditionella regler och
tro på hur män eller kvinnor måste se
ut, så det var liksom en påminnelse för mig på den frågan som jag inte vill
höra, vem är du nu efter två år i Sverige?
_____________________________________________________________________________________________________________________________
-___________________________________________________________________________________
Far och jag
Handling
Novellen berättar om ett minne från en man när han
var tio år gammal med hans far, där gick de på en söndagseftermiddagenspromenad
utefter banlinjen genom naturen och en perfekt stämning mellan dem tillsammans,
men när den där dagen började skymma, fadern och barnet började ha olika
känslor, barnet blev rädd och tyckte att
det fanns en fara medan fadern hade tänkt på sitt utan att ge tillräcklig
garanti till hans son att allting är bara bra.
Dessa barnsliga förskrämda känslor och funderingar genom mannens barndomsminne
har lockat läsaren dessutom dialogen mellan barnet och hans far har också
hjälpt handling att drivas framåt och att ha ett mycket intressant ämne.
Personer
Novellen har bara två huvudkaraktärer barnet och hans far
och det är åtskilligt klassikt i novellens karaktärsbyggnad. Barnet som vi inte
har vetat namnet på var en vanlig pojke som ville ha roligt med hans far,
eftersom han kände sig säker och försvarad med fars tillvaro , alltså "han
tänkte på allt" (Pär Lagerkvist, Far och jag, s.01) sa barnet om
fadern.
Fadern jobbar vid järnvägen och
han är den typen som tillbringa viss tid med hans barn och det är det skälet
under barnet har respekt och kärlek till honom, dessutom var naturen den
ömsesidig sak som de båda Fadern och barnen
trivdes med .
Berättaren som började den novellen med var barnet själv men efter att
han blev vuxen "när jag var bortåt tio år gammal" (Pär Lagerkvist, Far
och jag, s.01) förstår läsaren och det gav engagemang för oss från den
tidigt början.
Miljö och tid
Händelser utspelar sig på landsbygden där skogen och
bäckar spelar samma musik som de har spelat för så länge sedan och de har tillägginstrument och det är dessa tåg som
armbåga mitt i mellan dem.
Tiden började på en söndagseftermiddag och slutade när mörkret började
sprida sig mer och mer på himlen men en gigantisk mening i händelseförloppet
fanns, alltså morgonen och solgasset betyder säkerhet och ömhet för barnet
medan mörkret var det obekanta livet som fadern inte kan skydda barnet för.
Berättelsens delar
Novellen började med ett snabbt tempo rakt i handlingen och
huvudkaraktärer var direkt inblandade för att skapa den historian med några
informationer om de och deras positioner i novellen.
Spänningen i den här novellen stegrar med varje nyckelmening, till
exempel en nyckelmening som spår att nånting farligt kommer att hända direkt
efter novellens början " och det
kunde heller inte bli några på den här dan" (Pär Lagerkvist, Far och jag, s.01)sa
barnen.
Vändpunkten började byggas när barnet började känna sig ensam, övergiven
och rädd men framför allt när han tappade förtroende för fadern och vi kan se
det när barnet sa " det var så underligt att bara jag var rädd, inte far,
att vi inte tyckte detsamma. Och underligt
att inte det han sade hjälpte mig" (Pär Lagerkvist, Far och jag,
s.03).
Slutet har en stor effekt på barnets personlighet som kommer att byggas
i framtiden, till exempel att han kommer att vara ensam med skräck, att kämpa
ensam utan fadern som är naturligtvis maktlös framför de saker som barnet
kommer att utsättas för men allting som barnet tyckte på har hänt eftersom
barnen är novellens berättare .
Språket
Språkat var välstrukturerad och har ett tydligt sammanhang med ett vardagligt
språk som passar huvudkaraktärers bakgrunder, men man måste inte glömma de välbyggda
metaforerna till exempel mörkret som man kan andas (Pär Lagerkvist, Far och
jag, s.03) eller tåget som har betytt till barnet hans egen väg som har
inget ljusnade slut (Pär Lagerkvist, Far och jag, s.03.
Budskap och upplevelse
Livet är alltid svårt och vad är mer svårare än det är att veta
verkligheten mycket tidigt men man måste inte
ge upp eftersom den fina morgonen alltid kommer tillbaka efter den mörka
natten.
Jag har blivit skräckslagen när jag började fundera på vem den mannen i
det svarta tåget var medan adrenalin stegrade mycket högt i mitt blod
efter alla dessa saker som författaren
har beskrivet om naturen och fadern-barnets underbara relation.
________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
VÄSKHÅLLARENS ANALYS
Handling
Den här novellen handlar om vad man kan förstå från ordet vänskap, speciellt
mellan tjejer. Här berättade Au Ninni Holmqvist om en tjej som vill synas och
ha en rolig tid med hennes kompisar, däremot lämnar de alltid henne ensam när
de är på bar med deras väskor utan hänsyn eller respekt för henne.
Upplysningar som rinner till läsarens öron om den här tjejen och hennes
kompisar samt flera funderingar som
Alexandra har frågat sig själv om, till exempel "hur som helst helst står
alltså där som nån sorts levande men osynlig effektförvaring" (Au Ninni
Holmqvist, Väskhållaren, s53) de och mer förklarat till oss vilken
personlighet Alexandra har och hjälpte handlingen att drivas framåt.
Personer
Det finns inte många personer i den här berättelsen
och det ger en bra chans för läsaren att fokusera mer på Alexandra och Sofi som är huvudpersoner i
novellen.
Man kan anse Alexandra som osäker
på sig själv eller en tjej som bara försöker vara en tillförlitlig vän
dessutom, vi kan inte förneka hennes roliga ironi när hon beskrivet sig själv
"jag är ganska kort jag med, även för att vara tjej.
Kort och småfet med tandställning: det är jag" (Au Ninni Holmqvist, Väskhållaren, s53) eller när hon komiskande beskriver hennes utseende med de väskorna som hon vaktar "så skulle jag se ut som en tjuv, en ovanligt korkad tjuv dessutom, som öppet viftar med sina troféer"(Au Ninni Holmqvist, Väskhållaren, s56).
Kort och småfet med tandställning: det är jag" (Au Ninni Holmqvist, Väskhållaren, s53) eller när hon komiskande beskriver hennes utseende med de väskorna som hon vaktar "så skulle jag se ut som en tjuv, en ovanligt korkad tjuv dessutom, som öppet viftar med sina troféer"(Au Ninni Holmqvist, Väskhållaren, s56).
Sofi jämlikar med Alexandra
eftersom hon till en stor del har samma personlighet som Alexandra , skönhet,
och samma obehagliga position med hennes kompisar .
Att se en person som utsättas för likadana situatione som vi, kan göra en stor skillnad i vår liv eller att visa oss att vi är med de personer som inte passar med oss, och det här är exakt vad berättaren Alexandra har känt med Sofi , därför hjälpte de varandra att våga säga "Nej" och att ha starkare självförstörandet
Att se en person som utsättas för likadana situatione som vi, kan göra en stor skillnad i vår liv eller att visa oss att vi är med de personer som inte passar med oss, och det här är exakt vad berättaren Alexandra har känt med Sofi , därför hjälpte de varandra att våga säga "Nej" och att ha starkare självförstörandet
Miljö och Tid
Händelserna utspelar sig i novellen i en bar där unga
personer träffas troligen i helgens natt för att dansa, ha en rolig dag och få
några telefonnummer dessutom, händelserna slutar i Alexandras hem nästa dag.
Baren var den typen av en typisk modell, bodar, bardisk och dansgolv där stämning är högt och tempot är åtskilligt rörlig men ändå kände Alexandra sig ensam liksom luft eftersom alla inte bryr sig om henne "Det är som om jag förvandlas till luft så fort jag inte pratar med nån"(Au Ninni Holmqvist, Väskhållaren, s53). och det är ett bevis att baren och personer där inte är lämpliga för henne.
Baren var den typen av en typisk modell, bodar, bardisk och dansgolv där stämning är högt och tempot är åtskilligt rörlig men ändå kände Alexandra sig ensam liksom luft eftersom alla inte bryr sig om henne "Det är som om jag förvandlas till luft så fort jag inte pratar med nån"(Au Ninni Holmqvist, Väskhållaren, s53). och det är ett bevis att baren och personer där inte är lämpliga för henne.
Berättelsens delar
Novellen börjar med snabbt tempo där författaren vill
kasta oss direkt i handling med en rörlig stämning och en kortfattad bakgrund
om Alexandra, Kia och Fanny.
Symbolen Väskhållaren har från den början lockat läsaren omkring en
fundering om väskornas mening i novellen dessutom, väntade läsaren och väntade
för en lösning för Alexandras läge i baren med en sympatisk känsla av läsaren
för henne, all tillsammans stegrar spänningen upp till en höjdpunkt där hon med
Sofi bestämmer sig att det är dags att sticka ur och lämna de konstgjorda
relationerna(väskorna) med deras kompisar till helvetet.
Sluten var jättenkel men har en
stor mening om den nya personen som har fött "Alexandra" medan en
chans till läsaren är öppen för att fortsätta fundera över hur hennes liv kommer
att se ut efter den här historian.
Språket
Vardagliga ord och mycket enkelspråk är de allmänna
särdragen i novellen som har hjälpt språket att få den underbralla sammanhangen
och välstrukturerad utseenden.
Några exemplar på vardagliga ord är (pinka, skitsmart) och den bästa
komiska metaforen när Alexandra sa "Och jag kan inte dansa med tre väskor
hägnade som slänggungor runt kroppen"(Au Ninni Holmqvist, Väskhållaren,
s53)
Budskap
Vänskapen är viktig för människor oavsett vilken ålder eller
kön de har, men man kan inte låta negativa personer påverka på ens liv utan en
röd tråd, och därför måste vi alltid från början titta på vilka personer som
passar med att vara våra kompisar eller inte.
_____________________________________________________________________________________________________
-___________________________________________________________________________________________
________________________________________________
تعليقات
إرسال تعليق