Talanalys (Alice Bah talar på nationaldagen)



Talanalys (Alice Bah talar på nationaldagen)

 


Syfte: Alice Bah talade som en privat person i en viktig dag (Sveriges nationella dag) (Skansen/Stockholm, 6 juni 2000) för att visa sina känslor för Sverige, och att ha en möjlighet att presentera Sverige som ett fritt land, samt att påminna oss på Sveriges utveckling genom de senaste 30, 40 åren.

 

Budskap:

Vi ser i Bahs tal, att hon vill visa oss och hela värden ett Sverige som moderniserar sig, när det gäller det svenska samhället, och relationerna mellan svenskarna som har olika etiska och ursprungliga bakgrunder.

 

Ett jätterevolutionärt begrepp ”kärleken till Sverige” är den nya skalan, som kan användas för att definiera Sveriges nya identitet, ansåg Bah från början av talet, där förklarade hon detta till oss genom att uttrycka: ”Men Kärleken till Sverige spred sig även bland folk som inte var födda här men som nu flyttade hit”

 

Sverige enligt Alices tal, behöver mer samarbeta mellan svenskar för att göra deras liv mer demokratiska och fria, framför de som vill återfå regler och fördomar från en tid där människa rättigheter var en synd.


Talets disposition och delar


Alice Bah använde en enkel berättelses disposition där var publiken naturligtvis uppmärksamma enligt följande ordning:
I försatta delen började Inledningen klassiskt med att visa Bahs respekt och hälsning till de högsta personerna samt de vanliga personer i publiken med en ordning som börjar med den kungliga familjen och de andra viktiga medföljarna.

Sedan ville hon att påminna publiken på Sveriges historia som hade brist med variationer och jämställhet i samhället, till exempel rättigheter mellan kvinnor och män, dessutom fortsatte talaren med att ge oss några figurer om svenskar ”som inte passade in i folkhemmet” för att klargöra för lyssnaren, att problemet med diskrimineringen har röter i Sveriges historia, till exempel homosexualitet, eller felaktiga bilder om utländska.

Talarens övergång till den andra delen höjde spänning i talet där började orden vara mer intressanta när Bah började visa de förändringarna i landet med bättre status för kvinnor och en starkare sammanläggning mellan massor av kulturer och traditioner i Sverige, till exempel en levande figur i publiken var drottningen Silvia, ansåg Bah stolt i talet.  

Övergången till den tredje delen var ett alarm som har vaknat lyssnaren i talet, eftersom publiken började känna sig osäkra på framtiden med en varning att vår Sverige som vi har nu, kan vara hotad av de som är mot demokratin eller ett kulturella Sverige. 

Sluten var en bekräftelse för publiken att Sverige behöver mer skydd och jobb i riktning för ett balanserat och hållbart samhälle där alla kan leva och göra vad de vill men under landets lag, avslutade Bah talet.
Språket och Stil:
Språket var välstrukturerad för talet där man kan se att i allmänhet försökte talaren att hålla ett formellt språk framför publiken, till exempel när Bah började med:
                                                                                      Eders majestäter,
                                                                                       Ers kungliga högheter,
                                                                                      Fru talman,
                                                                                     Ers Excellenser,
                                                                                    Mina damer och Herrar
Vi kan dessutom se att Bah inte vill ha ett grovt tal i en dag där borde alla vara glada, och därför försökte hon, att mjuka talet med olika retoriska figurer liksom ”Patos” som var dominerande i hela talet, till exempel när vi ser, att talaren använder en liknelse, där är förhållandet mellan Sverige och svenskarna en kärlekshistoria. 
I andra hand var övertagningen ett planerat sätt i talet, eftersom vi också uppfattade dem koder som är fyllt av metoden ”Logos” med många symboler för det nya Sverige, till exempel när Bah framställde Stockholms moské och homosexualitets frihet som ett faktum för vår utveckling i vårt samhälle.
En annan metod i Bahs tal för att göra talet roligt var, att rimma några meningar med en komedisk påminnelse på Sveriges tid innan 30,40 år till exempel:” Det var ordning och reda och melodikrysset på lördag” och det gjorde talet mer mjukare och lätt att förstå i ett ämne som är komplicerad.  
Framförande:
Bahs traditionella småländska klänning var ett riktigt hjälpmedel som förde talets brev (som handlar om vad koncepten för att vara svensk betyder), till publiken från den första gången Bah stod framför tittarna i Skansen.
Kroppsspråket och rösten i talet var också ett annat sätt för att ge Bahs retoriska förmåga mer kontinuerlig effekt på publiken, till exempel när Bahs beskrev kvinnor som började leta efter deras rättigheter ”I samma veva tröttnade mor på att bara vara rar. Hon ville vara med och ro båten” höjde hon röstvolym på ett alvarligt sätt, där reflekterade ansiktet och den gripande handen som var i luften, en viktig drivkraft för kvinnorna i Sverige.   
Sammanfattning:
Talet var absolut rörande för många som tro på demokrati, dessutom visade det ett självklart meddelande för de som är mot förändreningarna ”Att Sverige är för alla”
Stil och språket var jättespännande med en fyllning av liknelser och värdeladdad ”Kärleken till Sverige” ord som rörde många av lyssnaren.
Det var bra för oss, som hade kommit nyligen till Sverige att höra sådant tal, eftersom de positiva meningarna från Bahs hjärta kan uppmuntra många som vill börja ett nytt liv i Sverige.   

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

En näve dadlar

Diktanalys ”Handen”